Van oven tot omzet: Burnex als stille kracht achter de bakkerij

Brood haal je bij de bakker, daar hoef je niet over na te denken. Maar achter die dagelijkse boterham gaat een wereld schuil van techniek, service, vakmanschap én innovatie. Een wereld die volop in transitie is en waar Burnex, al 48 jaar specialist in oven- en koeltechniek, middenin staat.

Richard Ruinard is directeur van Burnex: een bedrijf dat ooit begon als serviceorganisatie voor ovens en inmiddels is uitgegroeid tot totaalleverancier voor de professionele bakkerijen in Nederland en België. En toch blijft het gevoel familiair: ‘Ik ben gewoon één van de mensen’, zegt Richard. ‘Projecten in Groningen, Texel of Zeeland? Daar ga ik zelf ook langs.’

Eén loket voor techniek en vertrouwen

De veranderingen in de markt gaan razendsnel. Kleine ambachtelijke bakkerijen verdwijnen. Grote, professionele bakkerijen komen ervoor terug, vaak met meerdere filialen en geautomatiseerde processen. ‘Die ontwikkeling dwingt ons ook om te veranderen’, vertelt Richard. ‘We waren altijd de partij die enkel de ovens repareerde. Maar nu willen klanten één aanspreekpunt dat alles kan: van advies en installatie tot service.’

Die verschuiving vroeg om een duidelijke keuze: Burnex besloot te investeren in verkoop, overnames en een merkonafhankelijke positionering. ‘We waren te herkenbaar als HEIN-partner, terwijl we zoveel meer doen. We willen dat mensen bij Burnex aankloppen voor ónze service, ongeacht het merk van de apparatuur.’

Rebranding van binnenuit

De rebranding van Burnex gaat dan ook verder dan een nieuw logo. Het is een reset in denken en doen: niet alleen extern, maar vooral ook intern. ‘We hebben veel mensen die hier al twintig jaar werken. Die moesten ook wennen aan de nieuwe uitstraling en het bredere aanbod. Maar het past bij wie we geworden zijn.’

Wat niet veranderde, is het DNA. ‘We zijn nog steeds dat servicebedrijf in hart en nieren. De klant moet altijd kunnen vertrouwen op onze hulp. Bij storing moeten ze dan ook direct geholpen kunnen worden, want de consequenties zijn groot: geen brood en een dichte bakkerij. Daarom zijn wij een van de weinigen met 24/7 technische bereikbaarheid. Al is het ’s nachts: wij nemen op. Want stilstand kost omzet.’

‘Als je wilt dat mensen meegaan, moet je eerst snappen waar ze staan. En dat begint met luisteren’

Van energiecrisis naar efficiënte keuzes

De echte transitie speelt zich af in de bakkerijen zelf. En Burnex helpt daar dagelijks bij. ‘Veel bakkers wilden door de gascrisis niet meer afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Sommigen zaten met hun handen in het haar als ze keken naar hun gasrekening. Dus belden ze ons voor advies,’ vertelt Richard. ‘Veel zijn bijvoorbeeld overgestapt op elektrische ovens, maar het is vaak ook een kwestie van slimmer werken: kun je de ovens minder vaak aanzetten en producten bundelen? Of is het een kwestie van het assortiment aanpassen? Dat is duurzame winst zonder in te leveren op smaak.’

Veel innovaties maken het ook mogelijk om overdag te bakken in plaats van ’s nachts, zonder in te leveren op kwaliteit. ‘Neem bijvoorbeeld de vacuümkoeling of het remrijzen: hierdoor wordt het rijzen van het brood uitgesteld en kun je al eerder starten met het maken van het brood. Dat bespaart niet alleen geld, maar zorgt ook voor rust in het team.’

Leidinggeven door te luisteren

Ondanks de groei, inmiddels telt Burnex zo’n vijftig mensen in Nederland en België, blijft Richard trouw aan zijn persoonlijke manier van leidinggeven. ‘Ik ben geen baas die op afstand stuurt. Ik wil weten hoe het écht gaat. Bij iedereen. We hebben zelfs midden in het magazijn een bruine kroeg gebouwd – sfeer en saamhorigheid zijn hier minstens zo belangrijk als de techniek.’

Nieuw personeel krijgt dan ook standaard de vraag: wat wil je absoluut wél of níét doen? ‘Wat je leuk vindt, daar ben je goed in. En dat kan veranderen,’ legt Richard uit. ‘Daarom blijven we in gesprek met elkaar. Als je wilt dat mensen met je meegaan, moet je eerst snappen waar ze staan. Omdat we nu zo’n breed assortiment hebben, kun je groeien in allerlei richtingen. Alles is mogelijk.’

Die betrokkenheid creëert loyaliteit ‘We hebben collega’s die als monteur begonnen en nu werkvoorbereider of planner zijn. Iedereen bij ons snapt hoe frustrerend het af en toe kan zijn als je de storing bij een klant niet kunt vinden. En dat is goed, want daardoor weet je: je staat er nooit alleen voor.’

De blik vooruit

Voor Burnex betekent de transitie: kiezen, groeien én trouw blijven aan de basis. ‘We doen het met elkaar. Dat voel je hier op de werkvloer. Ja, natuurlijk moet het renderen en ja, natuurlijk werken wij hard, maar je moet het ook leuk hebben met elkaar. Anders houd je het niet vol.’

En wat brengt de toekomst? Meer digitalisering in de verkoop en hopelijk minder kilometers voor de vertegenwoordigers. Maar bovenal: hetzelfde gevoel behouden. ‘Ik loop hier met veel plezier en trots rond, en ik hoop dat ik nog lang onderdeel mag zijn van dit team.’

 

In het kort:

Deel op social media:

Ontdek meer blog’s en cases om in te duiken

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.